Denne artikkelen forklarer hva en ueffektuert ordre er, og hvordan ordreoversikten med en ueffektuert ordre er
Hva er en ueffektuert ordre?
En ueffektuert ordre er en ordre hvor betalingen enten ikke har gått gjennom, eller ikke er fullført enda. Dette gjelder blant annet kjøp med betalingsløsningene Postoppkrav og Forskuddsbetaling.
Merk: Ordre som er listet opp i listen "ueffektuerte ordre" har ikke blitt knyttet til et fakturanummer og inngår ikke i ditt regnskap på dette tidspunket.
Ordre gjennomført med Postoppkrav eller Forskuddsbetaling
Ordre gjort med Postoppkrav eller Forskuddsbetaling blir listet opp her frem til du har mottatt betalingen.
Når du har mottatt betalingen, kan du klikke på den rød knappen som heter "Effektuer ordre".
Merk: Ordren har blitt tilknyttet et fakturanummer når ordren er effektuert.
Se bilde under:
Ordre som ikke har gått gjennom
Disse gjelder kun for ordre som ikke har gått gjennom med betalingsløsningen Nets
Tips: Ta kontakt direkte med andre betalingsleverandører for innsikt i slik statistikk.
Disse kan være årsaken til at ordren ikke har gått gjennom med Nets
-
Kunden har avbrutt kjøpsprosessen
-
Kunden har ikke dekning på konto
-
En server hos betalingstilbyder eller innløser er nede
-
Kunden har glemt sin BankID
Tips: Ta gjerne kontakt med disse kundene for å høre om de er fortsatt er interessert i å gjennomføre kjøpet i butikken.
Viktig for deg som har aktivert lagerstyring
Når en ueffektuert ordre gjennomført med betalingsløsningene Nets eller Postoppkrav er ikke varen reservert på varelageret. Det er først når ordren blir effektuert hvor lagerstatusen blir justert. Dette betyr at du trygt kan slette ordrer uten at det vil få konsekvenser for ditt varelager
Merk: I tilfeller hvor en ueffektuert ordre er gjennomført med betalingsløsningen forskuddsbetaling, blir varen resevert med en gang.