Slik knytter du domenet ditt opp mot butikken

I denne artikkelen får du tips til hvordan du bestiller domenenavn, og hvordan du knytter domenet ditt opp mot nettbutikken.

Hva er domenenavn?

Domenenavnet ditt er navnet til nettbutikken din på internett, og det er viktig å velge et domenenavn som er lett å huske for kundene dine. Unngå kompliserte stavelser og ord, som kan virke forvirrende for en sluttkunde.

Domenet er unikt, og ingen kan kjøpe eller bruke det samme som deg. Hos de fleste domeneleverandørene har du muligheten til å sjekke om domenet du ønsker deg er tilgjengelig eller ikke.

Hvordan bestiller du domenenavn?

Dette gjør du hos en domeneleverandør. Det finnes mange ulike domeneleverandører, men her er noen eksempler på de vi ser mange av våre kunder benytter seg av:

Selve prosessen på hvordan domenenavn bestilles, kan variere fra domeneleverandør til domeneleverandør. Ta kontakt med den domeneleverandøren du ønsker å benytte deg av, så hjelper de deg med oppsett av domenenavnet.

Tilknytt domenet ditt opp mot nettbutikken

Når du skal bestille nettbutikken får du beskjed om å fylle inn ønsket domenenavn. Her er det viktig at du skriver inn et domenenavn du eier og du ønsker å bruke på nettbutikken. 

OBS: Dette sørger ikke for at domenet ditt knyttes til nettbutikken din. Dette er første steget i prosessen for at vi skal få lagt det inn.

 

Oppgrader | 24NB 2021-06-03 10-39-18 

Innen tre virkedager (hvis betalingsmuligheter i nettbutikken er på plass, som f.eks Klarna eller/og Vipps) etter bestillingen vil vi flytte butikken din over fra en server for demobutikker og over til en server som er tilrettelagt for salg.

Når det er gjort vil vi sende deg en e-post med en ny lenke (url) som nå går til nettbutikken din. Denne lenken inneholder domenenavnet du skrev inn i bestillingsskjemaet, i tillegg til litt flere tall og bokstaver. Når du har mottatt denne eposten med lenken er du klar for siste steg slik at du kan få korrekt domenenavn til nettbutikken. I samme e-post får du også noe som heter en IP-adresse. Dette forteller vi mer om lenger ned.

Se videre ned for "peking av domenet" som er siste steg i denne prosessen.

Peking av domenet / DNS-pekere

Peking av domenet må til for at nettbutikken din skal bli synlig på Internett.

Innen tre virkedager etter bestillingen av nettbutikken din mottok du en e-post av oss med ny lenke til butikken din, samt en IP-adresse. Denne IP-adressen trenger du nå i det siste steget for å knytte domenet ditt inn til nettbutikken din. Denne IP-adressen må legges inn på domenet ditt hos domeneleverandøren din.

Domeneleverandøren din har mulighet til å hjelpe deg med å sette opp dette, slik at domenet ditt "peker" til vår IP-adresse. Du kan også gjøre dette selv ved å følge oppsettet under:

Logg inn hos domeneleverandøren din og finn frem til det som kalles "DNS-pekere". Der skal domenet ditt "pekes" til vår IP-adresse. 
OBS: Det må legges inn peking for både domenet med og uten "www".

Eksempel:
dittdomene.no (domenenavnet uten "www.") → pekes til til IP-adressen du har fått på e-post.
www.dittdomenenavn.no (domenenavnet med "www.") → pekes til til IP-adressen du har fått på e-post.


Når dette er utført informerer du oss på chat slik at vi får lagt inn SSL-sertifikat på nettbutikken din (https://). Da kan betalinger gå gjennom og butikken din er sikret.

 

Ikke glem å sjekke spamfilteret i din registrerte e-postkonto for denne nettbutikken dersom du ikke har mottatt noen e-poster med IP-adresser etter at kundeforholdet er opprettet.



Dersom du ikke har mulighet til noen av disse mulighetene, kan vi knytte domenet opp mot nettbutikken for deg. Vi behøver da å få tilsendt innloggingsinformasjonen til domeneleverandøren. Dette kan du gjøre i skjemaet her

 

Innleggelse av SPF-Record på domenet

Hva er SPF record?

SPF står for "Sender Policy Framework", og er en autentiserings-metode til eposter for å unngå at epostene som sendes fra et forfalsket domenenavn, havner i innboksen til dine kunder. 

Hvorfor trenger jeg en SPF record?

Det har blitt mer og mer vanlig for e-post leverandører å blokkere alle eposter med vedlegg, og som ikke har en slik SPF record i seg. Når din nettbutikk sender ut flere eposter med dokumenter til dine kunder, er det greit at kundene må slippe å gå i sin "søppelpost", for å hente ut sin ordrebekreftelse/leveringsbekreftelse. 

SPF-record er aldri opprettet?

Om det ikke eksisterer noen SPF-record på deres domene er det bare å legge inn vår SPF.

Legg til en ny "txt" oppføring, inne til din domeneleverandør, og legg inn følgende.

"v=spf1 a mx include:kundespf.24nettbutikk.no ~all".

SPF-record ligger allerede inne?

Skulle det allerede ligge en SPF-record inne på deres domene, noe det veldig ofte gjør, kan den ofte se slik ut:

"v=spf1 mx include:spf.protection.outlook.com ip4:12.123.12.123 ~all"

Her må man legge inn 24Nettbutikk som SPF info, sammen med dette.

"v=spf1 a mx include:kundespf.24nettbutikk.no include:spf.protection.outlook.com ip4:12.123.12.123 ~all"

Her kan du se at vi har lagt til en "a", samt "include:kundespf.24nettbutikk.no".

Ønsker du mer info rundt SPF-record til din domeneleverandør?

De fleste domene leverandører har egne veiledninger og oppsett til hvordan SPF record skal legges inn. Er du usikker, anbefaler vi deg å kontakte din domeneleverandør direkte. 

Her har du noen ulike veiledninger, for de mest vanlige domene leverandørene, som våre kunder benytter: