Kreditnota
Når en ordre først er registrert under ordreoversikten, kan den ikke slettes helt. Dette har sammenheng med at vi ønsker å beholde en ubrutt rekke med fakturanummer. Årsaken er altså av regnskapsmessige forhold.
Slett en ordre:
Først og fremst må du finne ordren(e) du ønsker å kreditere i ordreoversikten, og når du er klar til å kreditere ordren så skal du se et søppelbøtte-ikon [ Slett ] helt til høyre for linjen til ordren.
Som sagt kan vi ikke slette en ordre helt, men lage en motpost til denne ved å opprette en kreditnota.
Så lenge betalingsmåten som er blitt benyttet her er Klarna Checkout - "Med ordrehåndtering" eller "Vipps", så blir beløpet på ordren automatisk tilbakebetalt til kunden etter at du har trykket på søppelbøtte-ikonet og valgt om du vil gi kunden beskjed om dette eller ikke.
- Klikk på ikonet [ Slett ] for å lage en kreditnota.
- Du vil få opp et vindu som spør om du er helt sikker på at du ønsker å lage en kreditnota av ordren.
- Klikk "Ja"
- Det vil nå bli opprettet en "Ny" ordre med minus foran alle beløpene og regnskapet for disse to ordrelinjene vil gå i null.