1. Hjelpesenter
  2. Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering

Artikkelen forklarer kort hva søkemotoroptimalisering er, noen tips til hva du bør tenke på og hvordan det kan brukes i din 24Nettbutikk

 

Hva er søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering, forkortet til SEO, er en digital markedsføringsstrategi som fokuserer på nettbutikkens rangering i søkeresultater på søkemotorer som Google, Bing eller Yahoo.

Fordi søk er en av de viktigste måtene man oppdager innhold på nettet, kan høyere rangering i søkemotorer føre til økt trafikk til en nettbutikk.

Denne artikkelen forklarer hva du bør tenke på og hvordan du bruker det i din 24Nettbutikk.

Merk: 24Nettbutikk er tilpasset slik at Google og andre søkemotorer skal kunne finne og presentere informasjonen i søket på best mulig måte.
Dette gjøres ved at vi gir søkemotorene informasjon om hvor de kan finne pris, produktittel og tekst.

Dette kommer spesielt godt frem i Google Shopping.


Tips til forbedring av butikkens søkemotoroptimalisering

Under har vi samlet noen punkter du bør tenke på når det kommer til søkemotoroptimalisering på både butikknivå kategori- og produktnivå.

Tittel

Produktets tittel er svært viktig i dette tilfellet. Rekkefølgen til ordene i tittelen skal ikke være tilfeldig, men bør være posisjonert alt etter hvor "viktig" ordet er. Hvis man søker etter et produkt på f.eks Google, starter man gjerne søket med det ordet som er mest relevant for produktet.

I mange tilfeller kan det viktigste ordet være produktets merke, mens i andre tilfeller kan det være materialet produktet er laget av. Hvis du som butikkeier har god kjennskap til produktene og kundebasen du arbeider med, har du en stor fordel når det kommer til dette feltet.

Eksempel: Ola Nordmann er ute etter en ny TV. Det er et par ting som er viktige for han: Han ønsker en TV av merket Samsung, størrelsen skal være 55 tommer og han ønsker god oppløsning (UHD). Søketermen blir derfor "Samsung 55 tommer UHD".

De største elektronikkbutikkene vet at mange tenker som Ola når man leter etter en ny TV, og har derfor satt opp produkttitlene som denne søketermen.

Produkt- og kategoribeskrivelse

Beskrivelsen av produktet må være så behjelpelig og utdypende som mulig.

Blant annet kan Google sine roboter se om innholdet er behjelpelig eller ikke for et menneske, og hvis de ser at teksten er relevant i forhold til hva brukeren har søkt på, kommer nettsiden høyere opp på resultatlisten til brukeren etter søket.

Merk: Beskrivelsene bør være selvskrevet og ikke kopiert fra en annen nettside - søkemotorer ser negativt på kopiering.

PageRank

PageRank er et uttrykk for din "Link popularity". Jo flere som linker til din side, jo høyere PageRank får du av søkemotoren. PageRank er en av svært mange ulike variabler søkemotorene bruker for å bestemme om ditt innhold har stor verdi for brukeren og om du kommer høyt opp på søkeresultatet. Skalaen går fra 1 - 10 og får du lenker fra sider med høy rangering, vil det slå ut positivt for din PageRank.

Oppsummering

Resultatene som kommer opp etter et søk avhenger også av hvem som søker. Google kjenner til brukerens tidligere søkehistorikk, og vil bestandig vise resultat basert på om resultatet er behjelpelig for brukeren. Ola og Kari Nordmann kan altså få forskjellige resultater, selv om de søker på akkurat det samme.

Relevanse er et nøkkelord når det kommer til søkemotoroptimalisering. Hvis du har relevant innhold på produktsidene dine, er sjansen større for at søkemotorene vil fremheve produktene dine for brukere med relevante søketermer og søkehistorikk.

Tips: Det er flere grep man kan ta for å øke rangeringen i nettbutikken, men å starte med å optimalisere produkttittel og produktbeskrivelse er det aller viktigste. 

Et annet grep som vil slå ut positivt, er å få adressen til nettbutikken delt på andre sider, spesielt sosiale medier som Facebook, Twitter og Instagram.

Søkemotoroptimalisering på butikknivå

Denne veiledningen gjelder for nettbutikken din i sin helhet.
Gå til "Innstillinger -> Firmainformasjon -> Søkemotoroptimalisering". 

  • Tittelfelt:
    • Hold deg under 63 tegn i tittelen dersom du skal være sikker på at hele tittelen vil bli vist i søkemotorens søkeresultater.
  • Beskrivelse av nettsiden (også kalt Metabeskrivelse)
    • Ikke skriv mer enn 160 tegn, selv om noen søkemotorer tillater flere.
        • Google site verification code: Legg inn koden så nettbutikken blir verifisert ovenfor Google. Les mer om Google Site Verification Code her
        • Nettadresse til butikken: Domenenavnet på nettbutikken
          (Eksempel: www.nettbutikk.no)
        • Tittel forside
          • Brukes hvis du ønsker en tittel som kun skal gjelde forsiden til nettbutikken

          Eksempel på Googletreff på butikknivå:Søkefelt-Google

          Tips: I tilfellet over ville du skrevet den store blå teksten i feltet "Tittel" og den grå mindre teksten i feltet "Beskrivelse av butikken".

          Søkemotoroptimalisering på kategorinivå

          Her skal du legge inn relevant beskrivelse på hver enkelt kategori du har i nettbutikken.
          Gå til "Produkthåndtering" -> Til høyre for kategorien du skal legge til tekst, trykk på blyantsymbolet under "Rediger":Klær-trykk-her

          Deretter trykker du på fanen "Søkemotoroptimalisering":Søkemotoroptimalisering-trykk-her

          Skriv deretter inn Tittel og beskrivelse:

          • Tittelfelt:
            • Hold deg under 63 tegn i tittelen dersom du skal være sikker på at hele tittelen vil bli vist i søkemotorens søkeresultater.
          • Beskrivelse (også kalt Metabeskrivelse)
            • Ikke skriv mer enn 160 tegn, selv om noen søkemotorer tillater flere.

            Tittel-tag

            Eksempel på Googletreff på kategorinivå:

            Søkefelt-Google-2 

            Søkemotoroptimalisering på produktnivå

            Her legges inn relevante ord på hvert enkelt produkt du har i nettbutikken din. Gå til "Produkthåndtering -> Gå inn på aktuelt produkt -> Trykk på fanen "Søkemotoroptimalisering":

            Søkemotoroptimalisering-produkt
            Skriv deretter inn Tittel og beskrivelse:

            • Tittelfelt:
              • Hold deg under 63 tegn i tittelen dersom du skal være sikker på at hele tittelen vil bli vist i søkemotorens søkeresultater.
            • Beskrivelse (også kalt Metabeskrivelse)
              • Ikke skriv mer enn 160 tegn, selv om noen søkemotorer tillater flere.

              Søkemotoroptimalisering-produkt-nivå

              Eksempel på Googletreff: på produktnivå

              Søkefelt-Google-3