Vipps Abonnement

Denne artikkelen forklarer deg hvordan Vipps Abonnement fungerer i nettbutikken din.

Hva er Vipps abonnement?

Vipps abonnement er en tjeneste fra Vipps som vi har integrert i 24Nettbutikk. Tjenesten gir kundene dine mulighet til å abonnere på et produkt i nettbutikken din, og du velger selv hvilke produkter som skal ha denne muligheten.

Abonnement-intervaller du kan tilby kundene dine:

  • 1 måned
  • 3 måneder
  • 6 måneder
  • 12 måneder

Slik muliggjør du abonnement på et produkt

Når Vipps abonnementet har blitt bestilt og vårt support-team har bekreftet at det har blitt aktivert i din nettbutikk, følger du disse stegene:

  1. Gå til "Ordrer/kunder" → "Abonnementer"
  2. Velg fanen "Produkter"
  3. Søk etter produktet/produktene du ønsker å legge abonnement-muligheten til
  4. Velg ønsket intervaller på produktet/produktene
  5. Trykk "Legg til"

Legge til abonnement på produkter

Intervall er tiden mellom hver gang en kunde kan få tilsendt produktet. Disse er kun oppgitt i antall måneder, og du kan legge til 1, 3, 6 og 12 måneder. Du kan ha flere intervaller på produktet, slik at kunden kan velge mellom disse.

Slik håndterer du ordrer med Vipps abonnement

Etter at en kunde for første gang har valgt å abonnere på et produkt, vil det dukke opp en ordre i nettbutikkens ordreoversikt. Ordren er helt lik alle andre ordre - den eneste forskjellen er at den ikke kan redigeres, og at betalingsmåten heter Vipps faste betalinger. Du behandler ordren som vanlig.

Hva skjer når kunden skal få tilsendt abonnement-produktet igjen?

Merk: Når kunden abonnerer på et produkt for aller første gang, vil en ordre automatisk bli opprettet, og denne behandler du som det skulle vært en vanlig ordre. 


Når kunden skal få tilsendt produktet i henhold til det valgte tidsintervallet, må du selv generere ordren i nettbutikkens administrasjonspanel:

  1. Gå til "Ordrer/kunder" → "Abonnementer"
  2. Velg fanen "Ordre"
  3. Velg ordrene du ønsker å generere
  4. Trykk på knappen "Generer x ordre"

generere ordre-1

 

Merk: Det tar cirka to dager fra du har generert ordren til den dukker opp i ordreoversikten.
Dette fordi kunden skal ha mulighet til å avbryte abonnementet før ordren blir effektuert. Hvis kunden avbryter vil ikke ordren dukke opp i ordreoversikten.

Merk: Listen under "Abonnementer -> Ordre viser ordre som skal generes inneværende måned.

Obs: Du må manuelt gå inn på "Abonnementer -> Ordre" for å se nye ordrer som må genereres.

 

 

Se en detaljert oversikt over alle abonnementene i nettbutikken

Filtrer abonnementene etter status

filtrer abonnementer etter status

Søk etter abonnementer basert på abonnementets ID, produkttittel eller kundens navn

Søk etter abonnementer-1

Obs:

Når du søker, så søker du innenfor de filtrene du har valgt. Hvis du ønsker å finne alle avsluttede abonnementene med produktet "Strikket genser" i seg, så søker du etter den produkttittelen og huker kun av for statusen "Stoppet".

Se detaljene til et abonnement

trykk på lupen

detaljer til abonnementet

Hvordan administrer kunden abonnementet?

Etter at kunden har startet et abonnement på nettbutikken din, kan de administrere den fra Vipps-appen sin. Vipps har noen relevante artikler som du kan dele med dine kunder som kanskje lurer på dette:

Hvor finner jeg mine faste betalinger?

Hvordan kan jeg avslutte et abonnement?

Hvordan kan jeg endre kort på et abonnement?

Blir jeg varslet før en fast betaling blir belastet kortet mitt?

Bestilling av Vipps abonnement

For å kunne bestille Vipps abonnement, må du først ha Vipps integrert i nettbutikken. Les hvordan du gjør dette her.


For å bestille Vipps abonnement, kan du gå til denne siden.