Denne artikkelen vil forklare deg hvordan du legger til produkter og knytter disse til produktkategorier.
INNHOLDSFORTEGNELSE
Slik legger du til et produkt
Ingress
Pris og MVA
Slik legger du til bilder
Varelager
Produktvarianter
Frakt
Slik legger du til et produkt
Gå til "Produkter → Alle produkter" og klikk på "Legg til produkt"
Legg til et passende produktnavn. I vårt eksempel skal vi legge til en kjole vi kaller "Twist Front V-hals Kjole.
Klikk "Lagre"
Produkt er opprettet og vi kan legge til resten av informasjonen.
Ingress:
Skriv en kort tekst om produktet. Denne teksten legger seg like under produktnavn og produktpris, litt avhengig av hvilket design du bruker. Ingressteksten brukes også til Søkemotoroppføringen som du enkelt kan endre om du ønsker dette.
Produktbeskrivelse:
Legg til en så beskrivende tekst for produktet som mulig. Forsøk å unngå å bruke produktbeskrivelsen fra leverandør om dette er et produkt mange andre selger. Forsøk heller å lage din egen personlige tekst. Les mer om hvordan du kan lage tekster som selger.
Pris og MVA
Legg til pris inkl. mva, pris eks. mva og mva-satsen. Merk at det finnes ulike momssatser på ulike produkter i Norge. For eksempel er det ikke moms på bøker, mens det er 25% på f.eks. klær. Merk også at pris eks. mva justeres automatisk når du legger til pris inklusive mva.
Vi anbefaler på det sterkeste at du også legger inn innkjøpsprisen, da denne blant annet vil bli brukt til å regne ut din bruttofortjeneste per produkt, per kategori osv.
Legg til tilbudspris:
Om du ønsker at produktet diss skal ha en tilbudspris, klikker du på "Legg til tilbudspris"
Velg tilbudstype:
- Prosent
- Fast beløp
Velg når du ønsker at tilbudet skal starte og eventuelt om produktet skal ha en sluttdato. Dette valget er yppelig å bruke under for eksempel Black Friday, for å holde kontroll på når tilbudet skal starte og opphøre.
Klikk "Legg til". Produktets tilbudspris vises på linjen under.
Legg til bilder
Klikk på "Last opp en fil eller dra og slipp produktbildene inn i det striplede feltet.
Vi anbefaler at du minst laster opp 2 bilder, helst flere. Les mer om viktigheten av gode bilder
Varelager
Legg inn så mye informasjon du trenger for å identifisere produktet, bestem om du skal benytte varelager, tillate restordre og varslinger.
SKU:
Et SKU-nummer (Stock Keeping Unit) er et internt varenummer du lager selv for å holde styr på produkter i varelageret. Ofte er dette oppgitt av leverandøren.
GTIN
Et GTIN (Global Trade Item Number) er et standardisert, globalt unikt nummer som identifiserer et produkt i hele verden – litt som et "personnummer" for varer.
Antall til salgs
Skriv inn antall produkter som er til salgs
OBS! Om du skal legge til varianter av produktet, legges antall til salgs inn på hver variant - se "Varianter" under. I vårt eksempel legger vi derfor inn 0 i dette feltet.
Tillat restordre
Om dette feltet er aktivert, betyr det at kundene fortsatt kan bestille det selv om varelageret er tomt. Dette passer bra om du har mulighet til å få inn samme produkt på lager innen kort tid.
Tillat lagervarsling
Tillat brukere å melde seg på varslinger når produktet kommer tilbake på lager. Dette vil legge til et skjema på produktsiden som lar brukere melde seg på.
Varianter
Klikk på "Legg til varianter" og skriv inn navnet for å opprette et nytt alternativ. Om alternativet allerede finnes, vil dette dukke opp i listen.
I eksemplet nedenfor, valgte vi varianten "Størrelse" og vi legger inn S, M, L og XL
Når alle variantene er lagt til klikk på "Utført"
En ny liste over alle variantene av produktet listes opp og vi kan her legge inn hvor mange enheter vi har av hver variant.
Frakt
Å legge til vekt og volum (Høyde, Lengde og bredde) på alle produkter er viktig av flere grunner. For det første vil vekt og volum sette grenser på hvilke fraktalternativer dine kunder kan velge blant. Setter du for eksempel 0 i vekt og volum og tilbyr Pakke i postkassen, vil du ikke oppnå minstemålene for dette fraktalternativet og valget vil ikke dukke opp i kassen. Videre danner vekt og volum grunnlaget for booking av frakt i ordrebehandlingen.
Viktig: Legg til vekt og volum for innpakkede produkter. Altså for esken du skal sende den i.
Vekt: Du kan legge til vekt enten i g (gram) eller kg (kilo). Klikk på ∨ for valg.
Høyde, Lenge og Bredde: Standard er å oppgi målene i cm, men du har også muligheter til å legge inn målene i meter og millimeter. Klikk på ∨ for valg.
Synlighet
Huk av for om produktet skal være synlig i butikken eller ikke ved å klikke på avkrysningsboksen.
Tilknytt produktet til en kategori
Et produkt vil ikke være synlig så lenge det ikke er tilknyttet en kategori. Dette kan gjøres på to ulike måter.
Om du har lagt til Manuelle kategorier, kan du tilknytte produktet til en kategori direkte.
Klikk på "Tilknytt ny kategori" og du vil få opp Hovedmenyen med alle dine Manuelle kategorier.
Dette valget kan kun brukes til å knytte produktet til Menuelle kategorier
Om du derimot at Smart-kategorier, skal du bruke "Tags" til å knytte produktet ditt til kategorier.
Om du enda ikke har opprettet kategorier, klikk her for å få en gjennomgang.
Her har vi lagt til taggene "Dame" og "Kjoler". Vi ønsker med dette å vise produktet både i kategorien "Dame" og i kategorien "Kjoler".
Google produktklassifikasjon
Om du skal annonsere via Google Ads, kan denne seksjonen være av interesse.
Produktkategori:
Her kan du fortelle Google hvilke kategori produktet tilhører. Du kan også velge å la det stå tomt om du ønsker at Google automatisk skal kategorisere det.
Skyv toggelen til høyre om produktet ditt er av erotisk natur og velg om produktet ditt er nytt, brukt eller reparert.
Søkemotoroppføring
Når noen søker på produktet ditt på nett, vil følgende informasjon være synlig.
Teksten nederst er teksten du skrev inn i ingress-feltet. Du kan endre navn og ingress ved å klikke på "Rediger".
Produktattributter
Attributter lar deg definere faste egenskaper ved produktet. Dette kan være egenskaper som V-hals og rund-hals for en genser, Lange eller korte skjørt eller Linbukser, Chinos eller fløyel og man selger bukser.
Merk! Et attributt vises kun i filtreringen på kategorisidene og kan ikke velges slik som en variant kan (F.eks. Størrelse). Les mer om forskjellene mellom attributt og variant her.
Eksempel:
I vårt eksempel skal vi legge til attributtet "Ermelenge", da vi ønsker at kundene skal kunne velge å vise alle produkter med Ermelenge lik "Korte ermer".
Vi velger attributtet "Ermelengde" og skriver inn "Korte ermer".
Resultatet er at dine kunder kan velge å vise alle produkter med "Korte ermer".
Kopier produkt
Ofte kan det være arbeidsbesparende å kopiere et produkt.
Øverst til høyre i produktarket kan du klikke på "Nytt produkt" og få alternativene
- Opprett ny
- Kopier dette produktet
Husk å legge til et annet produktnavn om du velger å kopiere produktet.