Denne artikkelen forklarer hvordan du kommer i gang med å legge til produktkategorier
INNHOLDSFORTEGNELSE
Hva er forskjellen mellom en smartkategori og en manuell kategori?
Hva er en produktkategori?
En produktkategori er en gruppe produkter som ligner på hverandre eller dekker det samme behovet.
For eksempel:
-
“Klær” kan være en produktkategori.
-
Inne i “Klær” kan du ha underkategorier som “Dame”, “Herre" og inn under "Dame" igjen kan du ha underkategorier som "Kjoler" og "Bluser" osv.
Poenget med produktkategorier er å gjøre det lettere for kundene å finne det de leter etter, og for deg å holde butikken ryddig og organisert.
Vi anbefaler at du bygger kategoristrukturen først for så å knytte produktene dine til kategoriene i ettertid.
Hva er forskjellen mellom en smartkategori og en manuell kategori?
Du kan lage en ny kategori på to ulike måter:
1) Manuell kategori: Manuelle kategorier passer best for deg som har få produkter.
2) Smartkategori: Smart-kategorier passer best for deg som har mange produkter og trenger å legge til filtrering av produkter for at kunden lettere skal finne produktene.
Vi anbefaler å bruke Smartkategorier for deg som har litt flere produkter og som ønsker at dine kunder skal kunne filtrere på flere ulike produkter innenfor en hovedkategori. Om du for eksempel har lagt til flere kategorier innenfor "Dame" og ønsker at kunden, ved å klikke på hovedkategorien (Dame), skal kunne filtrere på størrelse, form, farge osv. kan dette oppnår ved å velge Smartkategorier.
Bruker du Manuelle kategorier, vil brukeren måtte klikke seg "innover" i kategoristrukturen for å komme til produktene. Altså først klikke på "Dame" for så å klikke på "Topper" eller "Kjoler".
1) Smart kategori:
En smart kategori er en dynamisk kategori som automatisk inkluderer produkter basert på ulike regler. En regel kan for eksempel være:
La oss se på et konkret eksempel:
Dette vil vi oppnå: Legge til en hovedkategori "Dame" og underkategoriene "Kjoler" og "Topper". Et klikk på hovedkategorien skal også vise produkter i alle underkategoriene.
- Gå til "Produkter → kategorier
- Klikk på "Legg til kategori"
- Legg til kategorinavnet "Dame"
- Velg smartkategori
- Klikk på Lagre
Internt navn: Om du har flere kategorier med samme navn. F.eks. Sko til både dame og herre. Legger du f.eks. inn det interne navnet: Sko-dame for å kunne differensiere kategoriene senere.
Legg til regler for kategorien
Du vil nå komme til en ny landingsside hvor vi skal legge til regler for denne kategorien.
Gå ned til feltet "Smart-kriterier"
- Klikk på "Legg til nytt kriterie"
2. Da vi vil at alle produkter som er "tagget" med "Dame" skal vises i kategorien, legger vi til "Dame" i feltet.
Produkt-tag": En produkt-tag knytter produktet til en Smart-kategori.
3. Klikk på "Legg til"
Da har vi opprettet hovedkategorien og fortsetter med å legge til underkategoriene "Kjoler" og "Topper". Vi gjør det samme som vi gjorde over.
- Klikk på "Legg til ny kategori"
- Legg til navn: Kjole
- Klikk Lagre
Igjen ønsker vi at alle produkter som har produkt-tag "Kjoler" skal vises under denne kategorien.
- Velg Produkt-tag
- Skriv inn "Kjoler" under kriterie
- Klikk "Legg til nytt kriterie"
I vårt eksempel legger vi også til "Topper" og har altså 1 hovedkategori "Dame" og 2 underkategorier "Kjoler" og "Topper"
Alle disse tre kategoriene ligger i listen under "Kategorier" og for at disse skal vises i nettbutikken må de knyttes til en produktmeny eller hovedmeny.
Gå til neste artikkel
Klikk her for å gå til hjelpeartikkelen "Slik knytter du en produktkategori til hovedmenyen"
Manuell kategori
En manuell kategori er en statisk kategori som du manuelt legger til produkter i.
Manuelle kategorier passer best for deg som har få produkter hvor det er enkelt å finne frem til ønsket produkt uten filtrering.
Eksempel:
Om du velger å bruke manuelle produktkategorier mister du noe av den fleksibiliteten smarte kategorier gir deg. Om vi bruker det samme eksemplet som over hvor du legger til en hovedkategori "Dame" med underkategoriene "Kjoler" og "Topper" under, vil dine kunder måtte først klikke på "Dame" for så å klikke på "Kjoler" om det var det kunden ønsket å se.
- Gå til "Produkter → kategorier
- Klikk på "Legg til kategori"
- Legg til kategorinavnet "Dame"
- Velg Menuell kategori
- Klikk på Lagre
- Når kundene dine klikker på kategorien "Dame" vil de bli ført til en landingsside som i utgangspunktet er tom. Da vi i vårt eksempel ønsker at kundene klikker seg videre på underkategoriene til menypunktet som f.eks. "Kjoler" og "Topper", bør du skrive noe, eller legge til et bilde, i feltet "Beskrivelse" som gjør at kundene finner produktene som ligger i underkategoriene. Men igjen må det påpekes at det i vårt tilfelle er fordelaktig å benytte Smartkategorier i stedet for Menuelle kategorier.
- Klikk "Lagre"
- Har du underkategorier, gjentar du prosessen.
Gå til neste artikkel
Klikk her for å gå til hjelpeartikkelen "Slik knytter du en produktkategori til hovedmenyen"