Her er vår veiledning for hvordan du legger inn din Google Analytics sporings-kode i nettbutikken
Hva er Google Analytics?
Google Analytics er et kraftig analyseverktøy som er gratis å bruke. Google Analytics gir deg statistikk som vil hjelpe deg med å ta beslutninger i markedsføringen din, og hvor du kan se hvilke funksjoner hos oss du bør ta i bruk for å få økt salg.
For å få til dette legger du inn en sporings-kode du får fra Google inn i nettbutikken din, og som loggfører hva dine besøkende gjør i nettbutikken.
Du kan blant annet finne ut:
- Hvem som besøker nettsiden din
- Flukt-frekvens i nettbutikken.
- Hva kunder gjør i nettbutikken
- Hvordan kampanjer presterer (konverteringsrate)
Hvilke funksjoner vi ikke støtter per dags dato:
- "Enhanced ecommerce tracking" (forbedret e-handels sporing)
Sporingskoden din
Hvordan ser en sporings-kode ut?
Sporings-koden vil normalt se cirka slik ut: UA-12345678-1.
Den består altså av teksten UA, 8 siffer, så ett siffer til slutt.
De 8 første tegnene er gjerne like, på tvers alle andre potensielle sporings-koder du oppretter i din Google Analytics-konto. Det siste tegnet vil da indikere hvilken av sporingskodene som ble opprettet først - og sist.
Hvordan henter man sporings-koden sin?
Google har laget en egen veiledning for hvordan man kan hente ut sin sporings-kode. Du kan nå denne ved å trykke på følgende lenke. Du kan også se videoen under for dette.
Obs:
Det er også en innstilling du skal huke av inne i Google-kontoen din. I videoen under viser vi hva og hvor du gjør dette.
Hvor legger man sporings-koden inn i nettbutikken?
I nettbutikken din har du en side for statistikk. Denne finner du her:
"Produkthåndtering → Statistikk → Generell statistikk - Google Analytics"