Denne artikkelen viser deg hvordan du oppretter nye brukere i administrasjonspanelet ditt, samt hvordan du gir de ulike roller.
TILGJENGELIG PÅ
Premium
Premium Pluss
INNHOLDSFORTEGNELSE
Slik legger du til nye brukere
Slik legger du til nye brukere
Det går an å opprette flere brukere i administrasjonspanelet ditt, slik at kollegaer eller f.eks regnskapsfører skal få tilgang. Du kan også velge at en spesiell bruker skal ha en spesifikk rolle i administrasjonspanelet, slik at de ikke har tilgang til ting i nettbutikken som ikke er relevant for deres arbeid i nettbutikken din. Følg stegene under.
Steg 1:
Trykk på følgende i administrasjonspanelet ditt:
Innstillinger → Brukere
Steg 2:
Trykk på fanen merket "Ny bruker". Når dette er gjort vil du se følgende:
Steg 3
På denne siden fyller du nå inn:
- Navnet til den nye brukeren
- Telefonnummeret til den nye brukeren
- Eposten den nye brukeren skal benytte seg av for å logge inn
- Passordet den nye brukeren skal benytte seg av for å logge inn
TIPS:
Det er altså du selv som velger passordet til brukeren nå i første omgang, men dette passordet kan brukeren selv endre i etterkant. Når de skal endre passordet trykker de bare på "glemt passord", som beskrevet i denne artikkelen. Da kan de opprette et nytt.
Velg hvilken rolle / tilgang den nye brukeren skal ha
- Administrator
Her kan du opprette administrator-bruker til nettbutikken, det vi si at den personen får nøyaktig samme tilgang til systemet som du som nettbutikk-eier har. Det vil si at de også kan fjerne din egen administratortilgang, så ikke gi dette til noen du ikke kan stole 100% på. -
Regnskap
Her kan du gi tilgang til regnskapsføreren din (hvis du har egen regnskapsfører), slik at denne kan hente ut rapporter o.l., for regnskap.
-
Ekspeditør
Ekspeditører har kun mulighet til å sende ordre(r) i nettbutikkens administrasjonspanel. Ekspeditører kan også opprette nye kategorier, samt produkter.
Slik sletter du en eksisterende bruker
Det finnes ingen direkte måte du får slettet brukeren på, men du kan gjøre to ting som gir nøyaktig samme resultat.
1. Fjern rollene til brukeren. Hvis de ikke har en rolle har de ikke tilgang.
2. Du kan endre eposten til brukeren. Uten riktig epost får de ikke logget inn (selv om de allerede ikke har tilgang etter å ha gjort som beskrevet i punkt 1).
Vær obs på at brukeren fortsatt vil stå registrert inne som en bruker når dette er gjort, men de vil ikke lenger kunne logge seg inn på noen som helst måte og de har overhodet ingen tilgang til noe som helst i nettbutikken.