Hvis frakt ikke dukker opp i nettbutikkens kasse, så kan løsningen ligge i denne artikkelen.
Vekten på produktene
Vær nøye med vekten som legges inn på produktnivå. Vekten i nettbutikken beregnes i gram, så da er det viktig å skrive inn korrekt. Én null for mye kan være forskjellen på flere hundre kg.
Eks:
1 000 gram = 1 kg
10 000 gram = 10 kg
100 000 gram = 100 kg
1000 000 gram = 1000 kg
Frakt innenfor Norge
Hvis du benytter deg av fraktmetoder som har en maksvekt på f.eks 35 kg, men kunden prøver å legge inn ordre med varer som totalt veier mer enn dette, vil det ikke være noen fraktmetoder i nettbutikken som er tilgjengelige for orden kunden prøver å handle. Da bør du enten opprette en egendefinert fraktmetode, eller ta i bruk f.eks Bring sin "Cargo" løsning (ta kontakt med Bring angående denne løsningen).
Eksempel på maksimal tillatt vekt med fraktalternativene innenfor 24Shipping:
- Pakke i postkassen = 5 kg
- Pakke til hentested = 35 kg
- Pakke på døren = 35 kg
Dette ser du her i nettbutikken din:
"Innstillinger → Frakt"
Frakt til utlandet
Hvis du har fått noen spørsmål fra utenlandske kunder om at de prøver å handle i nettbutikken din, men at de ikke kommer seg videre fra fraktsteget i kassen - da kan det være at du ikke har aktivert en fraktmetode som har støtte til utlandet.
Bring
Bring har f.eks fraktmetodene PickUp Parcel og Business Parcel gjennom tjenesten deres MyBring.
Skal du sende én eller flere pakker til samme mottaker i utlandet er dette en god løsning for deg.
Tjenesten bestilles igjennom Mybring. Her har du lenke til Bring sine ulike frakttjenester i utlandet.
Husk:
MyBring med sine fraktmetoder til utlandet fungerer ved siden av 24Shipping. 24Shipping er systemet som allerede er bygget inn i nettbutikken din og som gjelder frakt innenfor Norge. Så da går bestillinger innad i Norge igjennom 24Shipping, mens bestillinger til utlandet går igjennom MyBring. Begge deler er Bring, men det er da to ulike fraktavtaler. 24Shipping (frakt innenfor Norge) har priser fremforhandlet av oss, mens MyBring sine fraktmetoder til utlandet følger deres egen avtale mellom dere og Bring.
Egendefinert
Inne på "Egendefinert" kan du opprette egne egendefinerte fraktmetoder til utlandet. Dette fraktalternativet er ikke knyttet til noe system som MyBring eller noe annet, hvor prisene beregnes riktig ut ifra vekt, dimensjoner og lokasjon, men er da dine egne, bestemte priser. Her inne huker du av for at disse også skal vises til kunder utenfor Norge.
DHL
For å benytte DHL Express-fraktguide, må kundenummer (account number) fylles ut. Hvis du ikke har kundenummer, kontakt DHL for å opprette dette.
Bring, egendefinerte og DHL sine fraktmåter og avtaler er kun tilgjengelig på Premium og Premium Pluss