I denne artikkelen skal vi kort forklare hva Facebook Product Feed og Instagram Shopping er, samt hvordan du går frem for å få integrert dette i nettbutikken din.
TILGJENGELIG PÅ:
Startup, Premium og Premium Plus
INNHOLDSFORTEGNELSE
For å kunne benytte deg av denne integrasjonen, må du ha en Facebook-konto og/eller en Instagram-konto.
Facebook Product Feed og Instagram Shopping integrasjon
Denne funksjonen gir deg tilgang til en produktfeed fra nettbutikken, slik at du kan lenke katalogen til din Facebook Business Manager-konto for å gjøre det enkelt å lage annonser med produktene dine.
Det betyr at du får mulighet til å sette produktene rett inn i annonsen, lage annonser for kryssalg av produkter og opprette annonser som f.eks viser kun kategorier av produkter.
Dersom du ønsker å markedsføre med funksjonen Instagram Shopping, må du knytte produktkatalogen fra Facebook Business Manager til din Instagram-konto. Dette er en tjeneste med en rekke funksjoner på tvers av Instagram som lar folk handle det de ser på bilder og videoer, uansett hvor de er i appen.
Les mer om Instagram Shopping her
Integrasjonen, som er felles for både Facebook Product Feed og Instagram Shopping, kan du bestille for nettbutikken din her.
Hvordan laste opp en produktkatalog til Facebook?
Da vi ofte får spørsmål som omhandler hvordan man oppretter en Facebook produktkatalog, har vi laget en enkel veiledning for dette emnet. Vi gjør oppmerksom på at denne ikke blir fortløpende oppdatert, da Facebook har sine egne hjelpeartikler om emnet. Det er derfor mulig at bildene ikke er identiske på lesetidspunktet, men selve prosessen skal i det store og hele være tilnærmet lik.
Les mer om Facebook kataloger her
Når du er klar til å opprette en produktkatalog, går du til Facebook sin hjelpeartikkel her, og klikk på den markerte linken som vist under:
Velg å opprette en katalog eller benytt en eksisterende katalog (hopp da ned til opprettelse av “produkt datakilder”).
Har du ingen katalog tilgjengelig, hopp til neste steg.
Velg "Netthandel", og klikk "Neste".
Legg inn ønsket navn på katalogen.
Velg å se katalog.
Sjekk at du er på riktig katalog.
Velg produktdatakilder.
Velg “Legg til produkter”.
Velg “Bruk datastrømmer” og klikk "Neste".
Velg planlagt strøm og klikk "Neste".
Gå i adminpanelet og legg inn din pixel ID. Dette leser du mer om på Facebook sin egen hjelpeartikkel her.
Klikk på din feed, og kopier adresse-linken til feeden, som skal se slik ut:
http://DINNETTBUTIKK.NO/integrations/facebook_product_catalog
Legg inn lenke til feeden og klikk "Neste".
Legg inn hvor ofte feeden skal hentes til katalogen, og klikk "Neste".
Gi et navn til din datakilde, så velger du å benytte norske kroner, og klikker “Last opp”.
Av og til kan den henge seg opp når du trykker på “Last opp”. Da starter du bare forfra igjen.