Når du driver en nettbutikk, er produktsidene de viktigste sidene du vil fremme som søkeresultat på søkemotorer.

I denne artikkelen har vi valgt å trekke frem Google som søkemotor.

Tittel

Tittelen til produktet er svært viktig i dette tilfellet, og den bør helst formuleres på en spesiell måte. Rekkefølgen til ordene i tittelen skal ikke være tilfeldig, men bør være posisjonert alt etter hvor "viktig" ordet er. Hvis man søker etter hvilket som helst produkt på Google, så starter man gjerne søket med det ordet som er mest relevant for produktet. I mange tilfeller kan det viktigste ordet være merket til produktet, mens i andre tilfeller kan det være materialet det er laget av. Hvis du, som butikkeier, har god kjennskap til produktene og kundebasen du arbeider med, så har du en stor fordel når det kommer til dette feltet.

Hvis Ola Nordmann er ute etter en ny TV, så er det et par ting som er viktig for Ola; merket, størrelsen og oppløsningen. Det aller viktigste for Ola, er at TVen er av god kvalitet, og da søker han på et merke han har god kjennskap til og som han stoler på, og i dette eksemplet kan vi si "Samsung". Etterpå kommer størrelsen, og siden Ola ønsker seg litt størrelse skriver han "55 tommer" etter merket. Til syvende og sist tenker også Ola at en god oppløsning kommer godt med, og skriver til slutt "UHD". Deretter blir søketermen "Samsung 55 tommer UHD".

De største elektronikkbutikkene vet at mange tenker slik som Ola når man leter etter en ny TV, og har derfor satt opp produkttitlene slik.

Produktbeskrivelse

I tillegg er selve produktbeskrivelsen viktig. Beskrivelsen av produktet må være så behjelpelig som mulig, og helst utdypende. Det er også en stor fordel at disse beskrivelsene er selvskrevet, og ikke kopiert fra en annen nettside - Google ser negativt på kopiering. Google sine roboter ser om innholdet er behjelpelig eller ikke for et menneske, og hvis Google ser at teksten er relevant i forhold til hva brukeren har søkt på, så kommer siden høyere opp på resultatlisten til brukeren etter søket.

PageRank

PageRank er et uttrykk for din "Link popularity". Jo flere som linker til din side, jo høyere PageRank får du av Google. PageRank er en av svært mange ulike variabler Google bruker for å bestemme om ditt innhold har stor verdi for brukeren og om du kommer høyt opp på søkeresultatet. Skalaen går fra 1 - 10 og får du lenker fra sider med høy rangering, vil det slå ut positivt for din PageRank.

Butikken er tilpasset Google

24Nettbutikk er tilpasset slik at Google og andre søkemotorer skal kunne finne, og presentere informasjonen i søket på best mulig måte. Dette gjøres ved at vi for eksempel gir Google informasjon hvor de kan finne pris, produkttittel og tekst. Dette kommer spesielt godt frem i Google Shopping.

Oppsummering

Resultatene som kommer opp etter et søk avhenger også på hvem som søker. Google kjenner til brukerens tidligere søkehistorikk, og vil bestandig vise resultat basert på om resultatet er behjelpelig for brukeren. Ola Nordmann og Kari Nordmann kan altså få forskjellige resultater, selv om de søker på akkurat det samme.

Relevanse er et nøkkelord når det kommer til søkemotoroptimalisering. Hvis du har et relevant innhold på produktsidene dine, er sjansen større for at Google vil fremheve produktene dine for brukere med relevante søketermer og søkehistorikk.

Det er flere ting man kan gjøre for å øke søkemotoroptimalisering til nettbutikken, men å gjøre de to tingene på produktsidene er det aller viktigste. En annen ting som er positivt er å få adressen til nettbutikken delt på andre nettsider, og da spesielt på sosiale medier som Facebook, Twitter og / eller Instagram.

Fant du svaret?